Mensen komen naar de arts…

... met verwachtingen.Mensen komen niet alleen met een klacht naar de dokter. Ook met bepaalde verwachtingen. Ze hebben al dan niet bewust een netwerk van gedachten, gevoelens en verwachtingen geweven. En dat is vaak voor elke patiënt en elke klacht nog eens anders.Patiënten hebben verwachtingen over wat hun mankeert en…

Lees verder
Zorgverlener vergeet jezelf niet!

Palliatieve zorg is een boeiende en uitdagende zorg. Een zorg waar hulpverleners bevlogen en met inzet werken. Maar zorg je ook voor jezelf? Vergeet jezelf niet als zorgverlener en let op voor burn-out, ‘emotional fatigue’ en morele distress.Preventie van burn-outEen burn-out kan iedereen overkomen. Je bent uitgeput, je wordt cynisch…

Lees verder
Een goed gesprek over zelfzorg

Patiënten komen niet alleen met een doktersbriefje naar de apotheek. Ze stappen ook, zonder het advies van een arts, de apotheek binnen voor advies of een zelfzorgproduct. Voor je een product meegeeft of advies geeft, voer je het best een goed gesprek over zelfzorg voor meer achtergrondinformatie.Hoe pak je zo’n…

Lees verder
De zes dimensies van zorg

Kwaliteit van zorg is een moeilijk begrip. Elke patiënt is anders en heeft andere voorkeuren en eisen. Hoe bied je dan aan al je patiënten de beste zorg? Hieronder beschrijven we zes dimensies van zorg waar je het best rekening mee houdt. Veiligheid, effectiviteit, efficiëntie, tijdigheid en toegankelijkheid, gelijkheid en…

Lees verder
Eerste hulp bij vergiftiging

Wist je dat... je ook vergiftigd kan worden door een langdurige blootstelling aan een lage dosis van een gif? zelfs water een gif kan zijn? Als je meer water drinkt dan er uitgewaterd kan worden, worden je lichaamseigen stoffen verdund. Daardoor kan je zenuwstelsel ernstig aangetast worden, wat kan leiden…

Lees verder
Sluit Menu