Al jaren merk ik dat vele kinderen lijden onder de tijdsdruk die bij taken, lessen of toetsen komt kijken. Het zorgt zelfs vaak voor onderpresteren.

In het artikel op de site van Klasse gaat het over leren lezen. Mijn ervaring leert me dat je dit zeker kan verruimen naar andere inhouden. Velen hebben het ook knap lastig om onder tijdsdruk te rekenen. Het zorgt er namelijk voor dat ze enkel kunnen denken aan de tijd en het ‘snel moeten zijn’ zodat ze vergeten waar het inhoudelijk over gaat. Dit zorgt voor grote problemen als er daarna moet beroep gedaan worden op de inzichten die die leerstof met zich meebrengt. Inzichten verwerven, en dus ook begrijpend lezen, doe je niet onder druk. Dat lukt niet. Nooit. Dat doe je, zoals het artikel zegt, door veel te herhalen en op die manier rust, zelfvertrouwen en inzicht te verwerven.

Het moet wel duidelijk zijn dat er een groot verschil bestaat tussen ‘tijdsdruk’ en ‘tijdsverduidelijking’. Leerlingen een gevoel geven bij ‘tijd’ is handig. Dit wordt vaak gedaan door het gebruik van bijvoorbeeld een time-timer, zandlopers of daglijnen. Het gaat in dat geval niet over het presteren of moeten klaar zijn binnen een bepaalde tijd. Het geeft wel veel duidelijkheid over hoeveel tijd er bijvoorbeeld nog rest voor het speeltijd is. Daar zijn zowel snelle leerlingen als kinderen die wat meer tijd nodig hebben gebaat bij en laat ons nu net steeds daarnaar zoeken: manieren om ALLE kinderen te bereiken en niet enkel de zogenaamde middenmoot.

An Kennes, auteur en oprichtster van All-in, brengt in 2017 een boek uit bij Uitgeverij Acco.

an-kennes

Geef een reactie

Sluit Menu