Is leren schrijven nog belangrijk in een tijd waarin almaar vaker met de computer of smartphone gewerkt wordt? Ja, natuurlijk! Schrijven is meer dan verschillende letters (netjes) op papier leren te zetten. Schrijven is niet alleen belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen, ook voor volwassenen zijn er tal van voordelen. Door op te schrijven wat je wil zeggen oefen je wat je verbaal wil communiceren. Het doet je niet alleen nadenken over wát je wil zeggen, maar ook over hoe je het wil zeggen. Het zorgt er dan ook voor dat je met meer vertrouwen een gesprek aangaat of presentatie houdt. 

Leren schrijven hoeft niet altijd gepaard te gaan met ellenlange dictees. Zo kan je zelfs de laatste vijf minuten van je taalles nog gebruiken voor een schrijfoefening. In deze blog delen we twee vijf-minutenideeën om schrijven te oefenen. De lesideeën komen uit Doe maar taal, een boek vol dynamische lesideeën voor alle moderne talen, op alle taalniveaus. 

Idee 1: Naamdicht

Gedichten zijn cool en hoeven niet lang te zijn! Het zijn leuke oefeningen om creatief om te gaan met taal. Vaak zijn leerlingen veel creatiever dan ze zelf denken en/of hebben ze een verkeerd beeld van wat nu juist een gedicht is.

Een naamdicht is een dichtvorm waarbij de eerste letters van elke regel samen een woord vormen of de naam van een persoon. Je kan dat woord of die naam prijsgeven, of niet. Je kan eventueel een kleine zin opgeven waarvan de leerlingen voor elke letter een woord moeten zoeken, al dan niet binnen een bepaald thema.

Tot slot kan je de leerlingen alleen, in duo’s of in groepjes laten werken. Wanneer je meer tijd hebt, kan je een bespreking houden. Daarna kan je de gemaakte werken tentoonstellen of posten op een klasblog.

Idee 2: Schrijfrace

De leerlingen schrijven gedurende dertig seconden een woord zoveel mogelijk keer achter elkaar op. Daarna tellen ze de woorden die ze juist geschreven hebben. Wie heeft het meest én correct geschreven?

Alternatief: Neem een tekst die je al behandeld hebt in de les. De leerlingen kopiëren gedurende drie minuten zoveel mogelijk van die tekst. Daarna wisselen ze hun kopie met die van hun buur en verbeteren ze het schrijfproduct. Wie heeft de minste/meeste fouten? Wie is het verst geraakt?

Heb je nog vijf minuutjes tijd over aan het einde van je taalles? Stel je leerlingen gerust en zeg hun dat een verhaal, gedicht of dictee niet altijd lang hoeft te zijn. Download daarom de vijf-minutenideeën om je les met een leuke schrijfoefening te eindigen.

Vijf-minutenideeën voor schrijfoefeningen

Leerlingen blokkeren soms omdat ze denken dat een schrijfoefening altijd heel lang moet zijn of omdat ze niet creatief genoeg zijn. Stel ze gerust! Een verhaal hoeft niet altijd lang te zijn. Geef je leerlingen daarnaast ook voldoende inspiratie met de nodige ondersteuning, zoals foto’s, flashcards, verhalen, geuren, muziek, enzovoort. 

Wil je meer oefeningen en uitleg? Download dan nu het gratis ideeënpakket voor schrijfoefeningen.

Doe maar taal. 1001 dynamische lesideeën voor alle taalniveaus

Ben je op zoek naar nieuwe ideeën voor woordenschatverwerving of een andere manier om de luister- of leesoefeningen aan te pakken? Wil je ludieke lesideeën opdoen en oefeningen in een ander jasje steken?

Doe maar taal is een must read voor elke (taal)leerkracht.

Geef een reactie

Sluit Menu