Een wedstrijd is een hectische en stresserende omgeving, waarin je niet veel tijd hebt om je sporters goed te coachen. In die beperkte tijd heb je als coach twee taken te vervullen: je wil benoemen wat je sporters goed doen, maar je wil ook bijsturen waar nodig. Een hele uitdaging! Daarom bieden we enkele tips die makkelijk in te zetten zijn in de praktijk, welke sport je ook beoefent. 

Hoe kan je efficiënt communiceren tijdens de wedstrijd?

Tijdens een wedstrijd is de tijd om te communiceren zeer beperkt. Door op voorhand wedstrijd specifieke taakdoelen vast te leggen, kan je tijdens de wedstrijd gerichter en duidelijker communiceren met je sporters. Zo kan je steeds op de afgesproken strategie terugvallen om je sporters aan te moedigen of feedback te geven. Enkele woorden volstaan dan vaak om je boodschap duidelijk over te brengen. Met een vooraf afgesproken kernwoord of een aanmoedigend gebaar, zoals je duim omhoogsteken, weten je sporters meteen waarover het gaat en zullen ze instructies sneller opvolgen.

Wat als je sporters er niet in slagen de vooropgestelde taakdoelen te volgen?

Vermijd om louter te benoemen wat je sporters verkeerd doen, maar probeer te zeggen wat er beter kan. Zo haal je het zelfvertrouwen van je spelers niet onnodig onderuit. Probeer daarnaast niet enkel het negatieve, maar zeker ook het positieve te benadrukken. Zo versterk je de competentiegevoelens van je sporters. Je zal snel merken dat ze de wedstrijd met meer vertrouwen voortzetten.

Welke soorten feedback zijn er en hoe pas je ze het best toe?

Persoonsgerichte feedback
is gericht op bepaalde persoonseigenschappen van je sporters.

Bijvoorbeeld: ‘Goed Thijs! Nu staat er een echte aanvaller op het veld!’

Omdat je niets concreet benoemt, bestaat de kans dat Thijs niet weet wat hij nu precies goed heeft gedaan. Daarom pas je beter procesgerichte feedback toe.

Procesgerichte feedback
is gericht op de concrete vaardigheden van je sporters.


Bijvoorbeeld: ‘Goed Thijs! Mooie versnelling na de pass!’

Nu weet Thijs wel wat hij goed deed. Om nog duidelijker te zijn, is het belangrijk om tijdens je wedstrijdcommunicatie alleen thema’s aan te raken die bij de voorbespreking aan bod kwamen. Zo weten je spelers meteen waarover je spreekt en zal je hen niet onnodig verwarren.  

Wat kan je doen als coachen tijdens de wedstrijd niet mogelijk is?

In dat geval is je aanpak voorafgaand aan de wedstrijd cruciaal. Je kan je sporters tijdens trainingen en bij de wedstrijdvoorbespreking leren om situaties zelf goed in te schatten, initiatief te nemen en zelfs elkaar te coachen. Die vaardigheden zijn namelijk cruciaal tijdens je afwezigheid. Zo’n aanpak zorgt ervoor dat sporters ook tijdens de wedstrijd voelen dat je achter hen staat. Bovendien kan je hen aan de hand van non-verbaal gedrag verder ondersteunen: door een duim in de lucht te steken of aanmoedigend te klappen, kan je hun competentiegevoel aanwakkeren en motiveren vanaf de zijlijn.

Ben je gemotiveerd om nog meer bij te leren? Registreer je dan nu voor toegang tot onze gratis online cursus.

In deze online cursus leer je hoe je een motiverende coach kunt worden. We hanteren een praktijkgerichte invalshoek, met verwijzingen naar herkenbare situaties.

  • Hoe motiveer je sporters tijdens de training?
  • Hoe motiveer je sporters voor en tijdens de wedstrijd?
  • Hoe introduceer en bewaak je grenzen?

De aanpak is gebaseerd op de dimensies, grondhoudingen en bouwstenen voor een motiverende coachingstijl uit het boek Motiverend coachen in de sport. 

Geef een reactie

Sluit Menu