De oudercontacten komen eraan. Mijn gouden tip: waag je als leerkracht aan een omgekeerd oudercontact.

Naar een goed beeld van de leerling
Geef vooraf met de kinderen eventueel wat suggestieve vragen mee waarover ouders kunnen nadenken voor ze naar het oudercontact gaan zoals ‘Hoe komt jouw zoon of dochter thuis na een schooldag?’, ‘Waar praat hij/zij thuis over?’, ‘Wie zijn de personen waar hij/zij zich echt goed bij voelt?’, ‘Wat zijn volgens jou de talenten van jouw zoon of dochter?’, ‘Waarin bloeit hij/zij open?’, ‘Hoe studeert jouw zoon of dochter?’ …

Laat ouders de ruimte aan het begin van het gesprek om het hierover te hebben als ze dat willen.

Probeer een goed beeld te krijgen van hoe de leerling thuis functioneert en wat hij of zij meeneemt vanop school. Ga pas daarna zelf jouw beeld weergeven. Je kan als leerkracht zoveel info halen uit het beeld dat je van ouders gaat krijgen. Je gaat soms voor verrassingen komen te staan van wat ouders vertellen.

Vertrek vanuit het positieve en ga er samen voor
Ga met deze info aan de slag en vertrek vanuit het positieve.
Moesten er moeilijkheden opduiken, ga dan samen aan de slag en op zoek naar wat wel kan werken. Je staat er als leerkracht niet alleen voor, je moet alleen de ruimte creëren om er samen voor te gaan en het niet allemaal naar jou toe te trekken.

Ik ben er zeker van dat dat heel veel ouders en leerkrachten deugd gaat doen.

Moest je het geprobeerd hebben, let me know!
Moest je hier nog vragen over hebben, let me know!

#hetgaatjullielukken #ikbenbenieuwd #zelfookopoudercontact #keepupthegoodwork

groeten,
An Kennes

An Kennes oprichtster van All-in en auteur, brengt in 2017 een boek uit bij Uitgeverij Acco.

an-kennes

Geef een reactie

Sluit Menu