schooldirectie

Proficiat, jij staat aan het hoofd van een bloeiende onderneming.

Want dat is toch wat een school is? Je leidt jongeren op tot intelligente, zelfstandige en verantwoordelijke jongvolwassenen. En zo ben je zowaar mede-verantwoordelijk voor de toekomst van onze maatschappij.

Een hele druk die op jouw schouders rust. Gelukkig sta je er niet alleen voor.

Heb je een vraag? Dan vind je het antwoord misschien wel in de gratis downloads of in de blogs.

Zoek je naar meer verdieping? Neem dan zeker eens een kijkje in onderstaande selectie boeken, speciaal samengesteld op jouw maat.

Want ook wij dragen graag ons steentje bij aan de toekomst.

Downloads

Iemand spreekt je onverwacht aan met een klacht, opmerking of vraag. Hoe reageer je? 

Wil jij je schoolbeleid naar het volgend niveau tillen? Ontdek de kracht van samenwerking.

Hoe druk je als schoolleider je stempel op jouw schoolcultuur?

Welke plaats krijgt ICT in jouw klas? En hoe ga je daar als leerkracht mee om?

Ken je het tijdschrift Impuls. Leiderschap in onderwijs al? 

Leer de 3 feedbackvragen toepassen en motiveer jouw leerlingen nóg meer.

Techniek in de middelbare school: tijd voor een productiepracticum?

 

Kan je wel wat inspiratie gebruiken om je klas in te richten?

 

Welk type leerkracht ben jij? En hoe blijf je een gepassioneerde leerkracht?

 

Je begint als leerkracht. Hier vind je tips om je motivatie te behouden en te versterken.

Benieuwd hoe je een motiverende sportcoach wordt?

In deze online cursus leer je hoe je een motiverende coach wordt. We hanteren een praktijkgerichte invalshoek, met verwijzingen naar herkenbare situaties.

  • Hoe motiveer je sporters tijdens de training?
  • Hoe motiveer je sporters voor en tijdens de wedstrijd?
  • Hoe introduceer en bewaak je grenzen?

De aanpak is gebaseerd op de dimensies, grondhoudingen en bouwstenen voor een motiverende coachingstijl uit het boek Motiverend coachen in de sport. 

Blogs

ICT in het Vlaamse basisonderwijs: een grote stap vooruit met PC/KD

Smartphones, tablet en laptops, onze maatschappij is er van doordrongen. Maar hoe leren we kinderen omgaan met ICT? Wat moeten zij kennen en kunnen om voorbereid te zijn op de toekomst?

Welke plaats krijg ICT in jouw les? >>

Evalueren kan je leren: 3 methodes om te differentiëren

Leerlingen hebben verschillende sterktes, zwaktes en interesses. Waarom zou je dan iedereen exact dezelfde leerstof, op exact dezelfde manier geven?

Ontdek de drie methodes >>

Je leeromgeving aanpassen voor innoverende leeractiviteiten

Hoe kan je, zonder al te complexe ingrepen, je leeromgeving aanpassen om innoverende leeractiviteiten te organiseren? 

Ontdek enkele voorbeelden >>

Waarom schoolcultuur belangrijk is

Wat is een schoolcultuur? En hoe ziet die van jou eruit? Schoolcultuur is belangrijk en heeft een indirecte invloed op de waarden en normen van jongeren.

Leer de vijf pijlers kennen >>

Selectie voor jou

Impuls. Leiderschap in onderwijs

Het vernieuwde tijdschrift Impuls. Leiderschap in onderwijs is het enige tijdschrift in Vlaanderen dat de onderwijsactualiteit volgt vanuit het oogpunt van onderwijsleiderschap. 

Impuls verdiept je onderwijsvisie en plaatst ze in een ruimer kader. Het houdt je kennis up-to-date door het signaleren van trends; het vestigt je aandacht op nieuwe publicaties en evenementen; het levert kanttekeningen bij onderwijsdebatten.

Binnenklasdifferentiatie in de praktijk

Hoe zorg je voor maximale leerkansen voor elke leerling? Met binnenklasdifferentiatie!

Dit boek zet je op weg met een stapsgewijze aanpak, tips en beschrijvingen met het BKD-leer-krachtmodel als de rode draad.

 

 

 

Effectieve feedback in het onderwijs

Feedback: een van de krachtigste instrumenten waarmee je leerlingen aanzet tot leren. Effectieve feedback in het onderwijs vertaalt de wetenschappelijke kennis over feedback naar jouw lespraktijk. Onmisbare informatie dus, zowel voor onderwijsprofessionals als voor studenten.

Als je dit boek uit hebt, kan je de drie feedbackvragen toepassen, op verschillende niveaus feedback geven, leerlingen corrigeren en toch een fijne leerling-leerkrachtrelatie behouden.

Inspiratiegids voor klasinrichting en scholenbouw

Hoe kan de fysieke ruimte bijdragen tot een krachtige leeromgeving? Of hoe zorg ik ervoor dat het hele schoolteam, de architecten en de bouwheren op dezelfde golflengte zitten?

Deze inspiratiegids biedt een verzameling van ervaringen uit de praktijk, voorbeelden en informatie over het inzetten van fysieke leeromgevingen tegen de achtergrond van 21ste-eeuwse vaardigheden.

De duidelijke directeur

Als directeur ben je het zowel aanspreekpunt als de informatiebron. Een directeur die erin slaagt een boodschap open en duidelijk over te brengen, oogst niet altijd instemming, maar wel begrip en respect.

Aan de hand van casussen, stappenplannen en voorbeelden, leer je hoe je op een constructieve manier omgaat met uiteenlopende situaties. 

Doeltreffend schoolbeleid

Heb je moeite om vorm en inhoud te geven aan je schoolbeleid? De acht ‘dragers’ van beleidsvoerend vermogen zetten je op weg.

Aan de hand van reflectie-oefeningen ga je actief aan de slag. Zo ga je na in welke mate een ‘drager’ aanwezig is op jouw school en breng je het beleidsvoerend vermogen volledig in kaart. Uiteindelijke doel: verdere schoolontwikkeling.

Schoolcultureel management

Hoe ziet de organisatiecultuur van jouw school eruit? Welke opvattingen, waarden en normen zijn richtinggevend voor de werking van jouw school?

Door middel van een theoretisch kader, aangevuld met getuigenissen en voorbeelden, leer jij vanuit een breder perspectief je school begrijpen en verrijken. 

 

Onderzoeksmatig leidinggeven

Het onderzoekend werken van leraren en leerlingen bevorderen, hoe doe je dat? De kenniskring ‘Leiderschap in het Onderwijs’ ging samen met schoolleiders in het primair- en voortgezet onderwijs op zoek naar geschikte interventies voor het creëren van een onderzoekende cultuur. Het verslag van die zoektocht ontdek je in dit boek.


 

Handelingsgericht werken

Hoe werken onderwijsprofessionals samen aan schoolsucces? En hoe ondersteunen leerkrachten en ouders samen het onderwijs van kinderen? Wat met de sterke positie van de leerling?

Zoveel vragen, maar ook zoveel antwoorden. Je ontdekt ze in dit basisboek over HGW, wetenschappelijk onderbouwd en uitgewerkt met praktijkvoorbeelden.

Jongeren in cijfers en letters 4

In 2018 voerde het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) drie studies uit met als doel de leefwereld, de levensomstandigheden en het gedrag van jongeren in Vlaanderen en Brussel in kaart te brengen.

In totaal werden meer dan 11.000 jongeren tussen 10 en 25 jaar bevraagd. Dit boek biedt een schat aan recent cijfermateriaal en vormt dan ook een inspiratiebron voor al wie met jongeren werkt.

Cultuur in onderwijs

Onderwijs en cultuur bereiken veel door de handen in elkaar te slaan. Dit inspiratieboek neemt de lezer mee in het project What’s my name?.

In samenwerking met verschillende culturele partners gingen jongeren aan de slag rond thema’s als geboorte, naam, identiteit en rituelen. Het boek is opgezet als een virtuele tentoonstelling, dat de lezer meeneemt doorheen verschillende expositieruimtes.

Maakt religie een verschil?

Laten we er niet omheen draaien: onze leefwereld is in de voorbije decennia alleen maar meer divers geworden. Die diversiteit weerspiegelt zich in het onderwijs waar de islam vaak niet meer weg te denken is.

Hoe ga je daar als leerkracht mee om? Wat is een islamitische opvoeding precies? En wat is de rol van het onderwijs daarin?


ICT in het Vlaamse basisonderwijs

Vlaanderen is nog altijd geen voorloper in ICT op school. Tot op vandaag zijn er scholen die nauwelijks hun computers gebruiken, terwijl onze klassen vol digital natives zitten. Vreemd, niet?

Toch is er twintig jaar na het PC/KD-project, dat tot doel had om tegen 2002 de drie hoogste jaren van het lager onderwijs van minstens één pc per tien leerlingen te voorzien, al veel veranderd.

Leren duaal leren

Duaal leren? Dat is een vorm van leren op de werkplek: de leerling leert een groot deel van de competenties die op de arbeidsmarkt nodig zijn in een reële werksituatie. Een ‘triple win’ dus, voor jongeren, voor ondernemingen en voor de samenleving. 

Dit boek helpt je op weg met handvatten en diverse praktijkvoorbeelden. Want levenslang leren, dat is toch voor iedereen?

Aandachts- en werkhoudingsproblemen bij kinderen en jongeren (boek)

Hoe herken je aandachts- en werkhoudingsproblemen? Je ontdekt het aan de hand van de DSM-5-kenmerken, steeds geïllustreerd met concrete voorbeelden.

Je krijgt een aanpak aangereikt die steunt op de zelfinstructiemethode van Meichenbaum, geschikt voor kleuters, kinderen en jongeren. 

 

Aandachts- en werkhoudingsproblemen bij kinderen en jongeren (werkmap)

Werkhoudingsproblemen hebben vaak te maken hebben met een gebrek aan nauwkeurig werken.

Deze werkmap bevat oefeningen om kinderen te leren meer aandacht te hebben voor nauwkeurigheid. De oefeningen zijn geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar.

 

Sterk starten

Start jij binnenkort in een nieuwe school? Dan ben je vast gebaat met concrete tips en voorbeelden. 

In dit overlevingspakket zitten 11 gereedschappen, elk met een bijhorende gebruiksaanwijzing. De survival kit toont je hoe je krediet verwerft en behoudt op je nieuwe school. Het vervult je met zelfvertrouwen en zin om er steeds tegenaan te blijven gaan.

Zo blijf je een sterke leerkracht

Hoe blijf je een gemotiveerde leerkracht? Ontdek hoe motivatie werkt en hoe je die inzichten zelf toepast.

Het boek is een bruikbaar instrument met schema’s, samenvattingen en invulroosters. Met de bijgevoegde actiefiches geef je je motivatie concreet vorm. Inclusief getuigenissen van leerkrachten die hun eigen motivatie sterk hebben ontwikkeld.

Vragen van startende leerkrachten

Hoe pak je leerproblemen bij leerlingen aan? Waar let je op tijdens het oudercontact? 

Dit boek geeft  een antwoord op de meest gestelde vragen van leerkrachten die voor het eerst voor de klas staan, of die nog maar kort lesgeven.

Vragen van startende leerkrachten zit boordevol praktische tips om problemen een stapje voor te zijn.

Sluit Menu