Als sportcoach of -leerkracht wil je dat je sporters je sport onder de knie krijgen én dat ze er plezier aan beleven. Dat is een uitdagende taak, zeker wanneer sport voor je sporters in een volle agenda vol andere activiteiten moet passen. Door motiverend te coachen vergroot je de betrokkenheid van je sporters. Je haalt het beste in hen naar boven door te voorzien in hun psychologische basisbehoeften: autonomie, verbondenheid en competentie.

In een vorige blog lichtten we toe hoe je motiverend kan coachen tijdens een wedstrijd. In deze blog lees je meer over drie praktische manieren om motiverend te coachen tijdens een training.

  1. Een motiverende start van je training

    ‘Goed begonnen is half gewonnen’, ook bij het begin van je training. Start met een warme, vriendelijke en toegankelijke houding bij het begin van de training.

    Bepaal een vaste ontmoetingsroutine. Zo kan je de sfeer beter aanvoelen en verlaag je de drempel voor sporters om je aan te spreken over zaken die hen bezighouden.

  2. Geef motiverende feedback

    Wanneer je je sporters tijdens de training begeleidt, geef je als coach ongetwijfeld feedback. Dat kan op verschillende manieren. Positieve feedback is een erg krachtig middel om het spelplezier en de volharding bij sporters te bevorderen. Maak er een goede gewoonte van om regelmatig positieve feedback te geven.

    Je wil uiteraard ook dat je sporters bijleren. Correctieve feedback kan je daarbij helpen. Waar positieve feedback benadrukt wat goed was, benoemt correctieve feedback wat beter kan. Volg correctieve feedback op met positieve feedback, zodat je sporters dat als motiverend ervaren. Positieve feedback toevoegen versterkt het vertrouwen en zorgt voor een grotere ontvankelijkheid voor werkpunten. Bijvoorbeeld: ‘Goede dribbelactie, en probeer dan te passen als de verdediger naar je toe komt.’

  3. Een motiverend einde van je training

    Tijdens de training volg je op of je sporters inspanningen leveren om de vooropgestelde doelen te bereiken. Je bekijkt of ze vooruitgang boeken. In een motiverend gesprek aan het einde van je training verwoord je welke doelen bereikt zijn en op welke manier er vooruitgang geboekt is. Je kan ook aankaarten welke inspanningen van je sporters tot dat resultaat geleid hebben.

    Als er een wedstrijd in het vooruitzicht is, kan het motiverend zijn om de uitdaging voordien te benoemen en vertrouwen te uiten in de competentie van je sporters: ‘Zaterdag kunnen we proberen om onze tegenspeler onder druk te zetten door de pluim diep te spelen, ik heb er na vandaag alle vertrouwen in dat jullie dat kunnen!’

    Stel je sporters vragen zodat ze zelf tot inzichten kunnen komen. Ontlok inbreng door open vragen te stellen over wat hun behoeften, wensen en interesses zijn.

Er zijn natuurlijk nog andere manieren om in de betrokkenheid van sporters te investeren. Wil je meer leren over motiverend coachen? De gratis online cursus Hoe kun je een motiverende coach worden? zet je alvast op weg. 

Lees hier hoe je motiverend kan coachen tijdens een wedstrijd. 

Ben je gemotiveerd om nog meer bij te leren? Registreer je dan nu voor toegang tot onze gratis online cursus.

In deze online cursus leer je hoe je een motiverende coach kunt worden. We hanteren een praktijkgerichte invalshoek, met verwijzingen naar herkenbare situaties.

  • Hoe motiveer je sporters tijdens de training?
  • Hoe motiveer je sporters voor en tijdens de wedstrijd?
  • Hoe introduceer en bewaak je grenzen?

De aanpak is gebaseerd op de dimensies, grondhoudingen en bouwstenen voor een motiverende coachingstijl uit het boek Motiverend coachen in de sport. 

Geef een reactie

Sluit Menu