Wie getroffen wordt door borstkanker, gaat een moeilijke tijd tegemoet. Zo’n diagnose vraagt veel van je lichaam, maar ook mentaal is het zwaar om te dragen. Mindfulness, een training van bewuste aandacht, helpt je om stabieler met spanning en stress om te gaan, tijdens en na je behandeling.

Pure ontspanning. Happy thoughts. Ademhaling. Dat zijn misschien maar enkele van de associaties die je maakt bij mindfulness. Of misschien denk jij zelfs eerder aan ‘zweverig’ of ‘hippie-dippie’. Er bestaan veel misverstanden over mindfulness en dat is jammer. Jammer, omdat mindfulness mensen helpt om bewuster in het leven te staan in moeilijke tijden.

Misverstand 1: Mindfulness is ontspanning

Mindfulness is een training van bewuste aandacht, die bestaat uit een combinatie van ademhalingsoefeningen, meditatie, cognitieve technieken en yoga. Je leert onderscheid maken tussen functioneren op automatische piloot, waarbij je meedrijft op bepaalde gedachten en emoties en het schenken van bewuste aandacht aan het hier en nu. Kortom, tussen een doe-toestand en een zijn-toestand. Dat is niet altijd gemakkelijk, want zulke oefeningen kunnen evengoed stress en frustratie oproepen.

Misverstand 2: Mindfulness is positief leren denken

Mindfulness betekent jezelf waarnemen zoals je echt bent. Niet alleen focussen op de positieve kanten, maar de negatieve aspecten daarnaast plaatsen. Het is dus niet de bedoeling om negatieve gedachten te bannen, maar om ze te aanvaarden en een plaats te geven. Want in plaats van urenlang te piekeren, kan je er ook voor kiezen om negatieve gedachten te laten passeren op hun eigen tempo. Zo leer je het verleden en de mogelijke toekomst, vaak in de vorm van rampscenario’s, opzij te schuiven en te ervaren wat er nu is.

Misverstand 3: Mindfulness is leren ademhalen met de buik

Het gaat er niet om of je traag of snel ademt, via de buik of via de borstkas. Het gaat er wel om dat je observeert wat er is, zonder in te grijpen.

Mindfulness is dus niet zomaar een reeks oefeningen die je helpt om blije gedachten uit te stralen. Integendeel, het is een attitude, een levensvisie om beter om te gaan met de ups en downs van het leven. Want borstkanker overkomt je en zowel jij als je naasten hebben daar geen vat op. Dat maakt het niet makkelijk om te aanvaarden, maar wat je wel kan doen is zo’n diagnose normaliseren als een onderdeel van het leven. Verspil geen energie aan zaken die je niet kan veranderen, maar focus je op datgene waar je wél vat op hebt. Weinig zweverigs aan toch? Laat mindfulness dus toe om je bij te staan in zware tijden. Je zal verbaasd zijn wat het voor jou kan betekenen.

Borstkanker: fysiek een uitdaging, maar ook mentaal niet te onderschatten

Sinds de diagnose staat je leven op z’n kop. Alles is anders, inclusief je lichaam. Misschien is je borst gedeeltelijk of volledig weggenomen, misschien ben je aangekomen of misschien zijn je haren uitgevallen door de chemo. Daarom is het belangrijk dat je je lichaam terug leert aanvoelen. 

Gebruik deze bodyscan om terug met jezelf in contact te komen en om lichaam en geest op één lijn te krijgen.

Over Mindfulness bij borstkanker

Ongeveer één op de acht vrouwen loopt het risico ooit borstkanker te ontwikkelen. Wie ermee geconfronteerd wordt, weet dat er veel op je af komt, niet alleen tijdens, maar ook na de behandeling. Daarom leert dit boek je hoe je een andere relatie met je lichaam, gedachten en emoties aangaat dankzij Mindfulness-Based Stress Reduction. Zo sta je bewuster in het leven en leer je omgaan met de gevolgen van borstkanker, door rust te vinden in de onrust.

Nathalie Cardinaels, Mindfulness bij borstkanker (Acco uitgeverij, Leuven, 2011). 184 blz. €21,85. ISBN: 9789033485831. 

Verkrijgbaar via de Acco-webshop of in de boekhandel.

Geef een reactie

Sluit Menu