Feedback kan een grote positieve impact hebben op het leren. Hoe vergroot je als leraar de leerwinst van leerlingen? Door effectieve feedback te geven. Dat kan pas als je een groot aantal acties die voor leerwinst zorgen met elkaar combineert. In deze blog leer je wat meer over een van…
Stilstaan bij motivatie
Zodra we ’s ochtends opstaan, vullen we onze dag met heel wat activiteiten. Met dingen die we leuk vinden en graag doen, maar ook met minder boeiende zaken. Omdat het moet. Of niet? Waarom doen mensen eigenlijk wat ze doen? Waar halen we onze motivatie vandaan? En gebeurt dat op…
Vertrek vanuit mensen, niet vanuit een diagnose
Iedereen heeft eigen sterktes en beperkingen, dingen die we leuk vinden of eerder afwijzen. Voor mensen met autisme is dat niet anders. Ze zijn meer dan hun diagnose. Dat betekent dan ook dat mensen met autisme begeleiden steeds maatwerk inhoudt: rekening houden met de persoon die voor je staat, niet…
Hoe zet je in op mens en omgeving?
Het is moeilijk, zo niet onmogelijk, om élke vraag die opduikt, te beantwoorden en élke omgeving aan te passen aan de specifieke noden van een persoon met autisme. Daarom werk je niet alleen op het spoor van de omgeving, maar ook met de mensen met autisme zelf. Een dubbelspoor zowaar.…
Concreet communiceren: doe de zelfcheck
Voor mensen met autisme is niets vanzelfsprekend. Communicatie zit vaak vol onuitgesproken, vage of dubbele betekenissen. En het is lastig om die betekenissen spontaan te ontcijferen. Aangezien mensen met autisme eerder beelddenkers zijn, helpt het vaak om jouw verwachtingen of bedoelingen zichtbaar te maken. Dingen opschrijven in woorden, plaatjes gebruiken…
Basisrust: go for the flow!
We maakten het allemaal al eens mee: je bent bezig met iets dat goed vooruitgaat en de tijd vliegt voorbij. Het maakt niet uit of je aan het tuinieren bent, een boeiend boek leest of je huis opruimt. De activiteit gaat goed en je krijgt er energie van. Je bent…
Vijf aandachtspunten bij autistisch denken
Bijna een op de honderd mensen heeft autisme. Autisme maakt dan ook geen onderscheid tussen leeftijd of niveaus van intelligentie. Het is een gevolg van een stoornis in de hersenen, die de wetenschap nog niet heeft kunnen ontcijferen. Enerzijds verwerken mensen met autisme informatie veel rechtlijniger, minder intuïtief en letterlijker.…
Onze collega’s van het innovatieteam, Bart De Prins en Niels Strybos, brachten op 24 januari een bezoek aan de BETT-beurs in Londen. Daar ontdekten zij de nieuwste technologieën die de komende jaren het onderwijs zullen veroveren. Meer dan 800 bedrijven en start-ups toonden er hun technologische ontwikkelingen aan bezoekers uit…
... met verwachtingen.Mensen komen niet alleen met een klacht naar de dokter. Ook met bepaalde verwachtingen. Ze hebben al dan niet bewust een netwerk van gedachten, gevoelens en verwachtingen geweven. En dat is vaak voor elke patiënt en elke klacht nog eens anders.Patiënten hebben verwachtingen over wat hun mankeert en…
Palliatieve zorg is een boeiende en uitdagende zorg. Een zorg waar hulpverleners bevlogen en met inzet werken. Maar zorg je ook voor jezelf? Vergeet jezelf niet als zorgverlener en let op voor burn-out, ‘emotional fatigue’ en morele distress.Preventie van burn-outEen burn-out kan iedereen overkomen. Je bent uitgeput, je wordt cynisch…