Wil je op een meer activerende manier lesgeven? Voor de meeste studenten werkt het heel activerend om een combinatie van rijke informatie, interactieve oefeningen, formatieve toetsing, de mogelijkheid om informatie op te zoeken of te structureren en realistische cases toegereikt te krijgen. Deze blog gaat dieper in op het voordeel…
Als docent zie je waarschijnlijk al de vele voordelen van activerend leren in, maar ook voor de student valt er veel bij te winnen. Een student die activerend leert, staat al een hele stap dichter bij het behalen van leerwinst. In deze blog lijsten we vijf voordelen op van activerend…
Onderwijs vindt meestal plaats in een fysieke leeromgeving, waarvan je verwacht dat ze een antwoord kan formuleren op belangrijke uitdagingen en verwachtingen die de huidige samenleving aan het onderwijs stelt. De fysieke leeromgeving vormt de context om 21ste-eeuwse vaardigheden aan te leren: Samenwerken Communicatie ICT-geletterdheid Burgerschap Creativiteit en probleemoplossend denken…
In een ideale situatie bouw je als docent een studieschets op van je studenten: je kan rekening houden met hun voorkennis, hun taal en cultuur en de samenstelling van de klasgroep. De voorkennis van je studenten goed kunnen inschatten is dus een eerste, mogelijke stap, als je een aangepaste, activerende…
Bij activerend leren staat de student en zijn individuele leerproces centraal. De docent functioneert voornamelijk als moderator van dat leerproces en helpt als het ware om de brug te maken tussen de nieuwe leerstof en de achtergrondkennis. Hij of zij heeft als taak om studenten te motiveren om de lesinhoud…
Als docent is het soms moeilijk om veel theoretische kennis over te brengen aan een grote groep. Hoe kan je jouw lessen anders aanpakken? Volgens de leerconsultants bij Acco is de flipped teaching-aanpak een mogelijke oplossing om je lessen activerender te maken voor grote groepen. Je kan daarbij gebruik maken…
Steeds meer docenten en onderwijsinstellingen zien de noodzaak in om de focus van hun onderwijs te verleggen van louter kennisverwerving naar een combinatie van kennis, vaardigheden en attitudes. Om dat doel te bereiken, moedigen onderwijsinstellingen hun docenten aan om aan de slag te gaan met ‘activerend leren’. Zo kunnen ze…
Notities nemen helpt om leerinhoud te verwerken. Tijdens de voorbereiding van een les kan de student de leerinhoud alvast structureren en vragen noteren om aan de docent te stellen. Wanneer de student in de les zit, kan hij in de leerinhoud belangrijke punten markeren en extra aanvullingen van de docent…