De een is voor, de ander is tegen, maar feit is: technologie is niet langer weg te denken in het hoger onderwijs. Hoe ga je daar dan mee om? Negeren en wachten tot het overwaait? Of ga je op ontdekking naar de mogelijkheden?

Er beweegt veel in het Vlaamse hoger onderwijs. Dan gaat het voor een keer niet over toelatingsproeven of studiepunten, maar over technologie. Technologie bepaalt steeds vaker hoe docenten doceren en studenten studeren. Dat merk je in de beleidsvisies van hogescholen en universiteiten, maar zeker ook aan de investeringen in technologie. Er wordt fors ingezet op de didactische kant van digitaal leren, op activerend leren. Een aantal instellingen zijn overgeschakeld op moderne en zeer performante LMS’en (Learning Management Systems) om die digitale omslag te ondersteunen.

De EdTech-industrie (Educational Technology) volgt en duwt die ontwikkelingen. De laatste vijf jaar groeide EdTech enorm.

Wie zit er achter de EdTech-industrie en welke invloed hebben ze op het onderwijs?

De EdTech-industrie bestaat zowel uit gevestigde waarden als uit een aantal start- en scale-ups. De gemene deler tussen die spelers is dat ze allemaal relevante tools maken voor het (hoger) onderwijs. Zo zorgen ze er mee voor dat innovatieve technologieën zoals virtual reality, augmented reality en artificial intelligence in onderwijstools wordt geïntegreerd. Maar ook vanuit de datawetenschap worden veel inzichten gebruikt om stappen te zetten op het vlak van learning analytics. Die helpen zowel instellingen als docenten om doceer- en leeractiviteiten inzichtelijker te maken.

Ook Acco is sinds 2014 actief op die markt met tools als Sofia (www.sofialearn.com) en Select & Learn (www.selectandlearn.be).

Welke functies heeft een LMS-systeem?

De tijd dat er aan universiteiten en hogescholen één LMS als een monoliet al het digitale en blended onderwijs organiseerde, lijkt stilaan voorbij. Dat is ook begrijpelijk, omdat er in het enorme aanbod van EdTech-tools altijd wel relevante features zijn die niet standaard in het LMS vervat zitten.

Vandaag nemen LMS-systemen, voorbeelden daarvan zijn Toledo, Canvas of Blackboard) steeds vaker een tweeledige rol op.

  1. Centrale hub: die zorgt ervoor dat in grote en soms complexe onderwijsinstellingen al het leermateriaal steeds bij de juiste studenten en docenten en in de juiste vakken en leerpaden terechtkomt. Zo fungeert het platform als centrale toegangspoort waarbij ‘anytime and anywhere’ leren en doceren mogelijk gemaakt wordt.
  2. Communicatietool: die organiseert mee het onderwijs, maar voorziet ook studenten van feedback.

Wat is de link tussen EdTech-tools en LMS-systemen?

LMS-systemen bevatten de mogelijkheid om tal van tools met elkaar te koppelen en centraal te beheren. Op die manier ontstaat er een technologisch ecosysteem. Dat gebeurt aan de hand van een standaard: de LTI-standaard (Learning Technology Interoperability). Die zorgt voor een naadloze koppeling van allerhande EdTech-tools met LMS-systemen. Zo kan bijvoorbeeld makkelijk data uitgewisseld worden die je vervolgens gebruikt voor learning analytics. Een ander voordeel is dat zowel studenten als docenten zich kunnen registeren en aanmelden via hun vertrouwde LMS-systeem, en zo toegang krijgen tot gekoppelde tools.

Op die manier worden de technologische ecosystemen van een LMS-systeem en met LTI gekoppelde tools ook ‘Learning Experience Platforms’. Technologie is altijd aanwezig, maar niet zichtbaar in de zin van een hindernis die eerst moet worden genomen.

Hoe past Acco in dat verhaal?

Sinds 2017 koppelt Acco via LTI haar eigen tool Sofia (link) met LMS-systemen van hogescholen en universiteiten. Daarnaast is ook Sofia zelf via LTI gekoppeld met enkele externe tools van partners die bijvoorbeeld content aanleveren. Op die manier is Sofia een vast onderdeel van het grote EdTech-ecosysteem in Vlaanderen. 

Meer weten over Sofia?

De link tussen kwaliteitsvol digitaal studiemateriaal en je bestaande LMS. Zo maak jij jouw studiemateriaal motiverend en activerend voor je studenten, op maat van jouw visie en die van je onderwijsinstelling.

Geef een reactie

Sluit Menu