Onderwijs vindt meestal plaats in een fysieke leeromgeving, waarvan je verwacht dat ze een antwoord kan formuleren op belangrijke uitdagingen en verwachtingen die de huidige samenleving aan het onderwijs stelt. De fysieke leeromgeving vormt de context om 21ste-eeuwse vaardigheden aan te leren:

  • Samenwerken
  • Communicatie
  • ICT-geletterdheid
  • Burgerschap
  • Creativiteit en probleemoplossend denken
  • Productiviteit
  • Kritisch denken

Maar vaak zijn klaslokalen en leeromgevingen nog altijd afgestemd op een ouder onderwijsmodel, waarin de leerkracht kennis overbracht naar een vaak passieve leerling. Hedendaagse onderwijsmodellen zetten de leerling (of student) centraal en sluiten beter aan bij de huidige kennissamenleving.

Hoe kan je, zonder al te complexe ingrepen, je leeromgeving aanpassen om innoverende leeractiviteiten te organiseren? In deze blog lees je enkele inspirerende voorbeelden van klasinrichting uit de Inspiratiegids voor klasinrichting en scholenbouw, waar je snel mee aan de slag kan.

Geef eens buiten les

Als het weer het toelaat, kan je in open lucht lesgeven. Vaak worden enkel specifieke lessen, zoals biologie, buiten gegeven, maar je kan zeker ook op andere momenten buiten lesgeven. Waarom niet wanneer leerlingen in kleine groepjes of individueel moeten werken? Zo genieten leerlingen van een andere omgeving en hebben ze meer ruimte, wat een kalmerend effect kan hebben op zowel jonge als oudere leerlingen.

Enkele tips om van je buitenles een succes te maken:

  • Laat je leerlingen de vrijheid om zelf de buitenruimte te creëren, bouwen, aan te passen of te manipuleren.
  • Hou rekening met akoestische omstandigheden en bekijk of die geschikt zijn voor de beoogde activiteiten.
  • Een visuele verbinding tussen de binnen- en buitenruimte zorgt ervoor dat de buitenruimte meer gebruikt wordt.

Stel tentoon in een galerij

Dat het belangrijk is om het werk van leerlingen tentoon te stellen, is meermaals aangetoond. Het werk hoeft niet alleen in het klaslokaal getoond te worden, maar kan ook in gangen, de inkomhal en gemeenschappelijke ruimtes hangen.

Het werk kan op eender welk moment getoond worden, tijdens een les of tijdens een evenement, als afgewerkt werkstuk of als work in progress.

Werk tentoonstellen moedigt leerlingen aan om zich bewust te zijn van hun werk en hun leerproces. Door een galerij op te zetten, ontwikkelen kinderen hun creativiteit en de vaardigheid om te meten, knippen, gereedschap te gebruiken en te schrijven. De galerij onderhouden geeft kinderen de kans om hun organisatorische vaardigheden te ontwikkelen en om beslissingen te leren nemen. Ruimtes kunnen gepersonaliseerd worden. Dat is belangrijk om een eigen identiteit en een gevoel van eigenwaarde te ontwikkelen.

Enkele tips om van je galerij een succes te maken:

  • Laat altijd minstens één muur vrij waarop iets gepresenteerd kan worden.
  • Bedenk hoe de getoonde voorwerpen vastgemaakt zullen worden aan de muur en hoe het onderhoud zal gebeuren. Betrek de leerlingen bij dat proces.

Download de gratis inspiratiefiche voor klasinrichting ‘Working bubbles’

Of het nu om de inrichting van je klas gaat of over het (ver)bouwen van je droomschool, je kan vast wel wat inspiratie gebruiken. Neem een eerste stap naar een leeromgeving met het oog op het ontwikkelen van 21st century skills en download nu de gratis inspiratiefiche voor klasinrichting ‘Working bubbles’.

Over het boek

Hoe kan de fysieke ruimte bijdragen tot een krachtige leeromgeving? Welke randvoorwaarden zijn noodzakelijk om deze krachtige leeromgevingen te ontwikkelen met het oog op 21st century skills? Of hoe zorg ik ervoor dat het hele schoolteam, de architecten en de bouwheren op dezelfde golflengte zitten?

Deze inspiratiegids biedt een verzameling van ervaringen uit de praktijk, inspirerende voorbeelden en nuttige informatie over het inzetten van fysieke leeromgevingen tegen de achtergrond van 21ste-eeuwse vaardigheden. Je vindt die informatie ook nog eens handig samengevat in een overzichtelijke matrix die pedagogiek met ruimte combineert. Een interdisciplinaire aanpak staat in dit boek centraal. Voor deze inspiratiegids werkten onderwijskundigen en architecten niet naast, maar met elkaar.

Inspiratiegids voor klasinrichting en scholenbouw. 21st century skills: de kracht van fysieke leeromgevingen (Acco Uitgeverij, Leuven, 2019). 200 blz. €25,00. ISBN 9789463792394.

Geef een reactie

Sluit Menu